Kategorie

Uruchomienie linii EKD z Grodziska Mazowieckiego do Warszawy









Historia Warszawskiej Kolei Dojazdowej sięga swymi korzeniami dwudziestolecia międzywojennego. W 1918 r. powołana została do życia spółka „Siła i Światło”, z dominującym kapitałem angielskim. Podmiot ten zainicjował wkrótce budowę, a później stał się także właścicielem pierwszej normalnotorowej i elektrycznej kolei w Polsce.


Prace przy linii ruszyły w 1925 r. w Komorowie. Połączenie równocześnie zaczęto rozbudowywać w stronę Warszawy oraz położonego w przeciwnym kierunku Grodziska Mazowieckiego. Pierwszy pociąg wyjechał na trasę 11 grudnia 1927 r., a nowy środek transportu zyskał oficjalną nazwę Elektrycznej Kolei Dojazdowej.
Przy budowie połączenia wykorzystano nowoczesne, jak na owe czasy, rozwiązania techniczne. Pod Pruszkowem na rzece Utracie wzniesiono pierwszy w Polsce most o konstrukcji ramowej. System prowadzenia pociągów oparto natomiast na importowanej ze Szwecji sygnalizacji świetlnej, która gwarantować miała nieosiągalną na kolejach państwowych częstotliwość kursowania składów. Zachwyt podróżnych wzbudzały ponadto przywiezione z Anglii silnikowe i doczepne wagony, potrafiące rozwinąć prędkość 70 km/h.

Rozkwit EKD przypadł na drugą połowę lat trzydziestych XX wieku. Według szacunków przewóz na całej linii podczas jednego dnia miał wynosić wtedy ok. 4 tys. pasażerów. Po zakończeniu II wojny światowej i ostatecznym przejęciu władzy w Polsce przez komunistów, w październiku 1947 r. rozpoczęto proces upaństwowienia spółki akcyjnej kierującej koleją elektryczną. W 1951 r. linię przekazano Polskim Kolejom Państwowym, dokonując jednocześnie zmiany nazwy na Warszawską Kolej Dojazdową.

Paweł Cichocki

 

Zdjęcie: Zabytkowy Elektryczny wagon silnikowy EN80 w barwach Elektrycznej Kolei Dojazdowej (dziś Warszawska Kolej Dojazdowa) w pobliżu stacji Podkowa Leśna Główna. Autor: Stanisław Skowron. Źródło: domena publiczna

O ile nie jest to stwierdzone inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Muzeum Historii Polski.




Korzystanie ze strony oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, niektóre mogą być już zapisane w przeglądarce. Więcej informacji można znaleźć w polityce prywatności.