Categorias

Rocznica urodzin Jacka Malczewskiego


Jacek Malczewski urodził się w 1854 r. w Radomiu. Był czołowym reprezentantem polskiego malarstwa symbolicznego przełomu XIX i XX wieku. Edukację artystyczną rozpoczął jako wolny słuchacz krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, potem, na prośbę Jana Matejki, podjął studia na tej uczelni. Od 1875 r. kontynuował naukę w Paryżu w École des Beaux-Arts. Był jednym z założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", nauczał także malarstwa na przeznaczonych dla kobiet kursach im. Adriana Baranieckiego. W latach 1912-1914 pełnił funkcję rektora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Jacek Malczewski urodził się w 1854 r. w Radomiu. Był czołowym reprezentantem polskiego malarstwa symbolicznego przełomu XIX i XX wieku. Edukację artystyczną rozpoczął jako wolny słuchacz krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, potem, na prośbę Jana Matejki, podjął studia na tej uczelni. Od 1875 r. kontynuował naukę w Paryżu w École des Beaux-Arts. Był jednym z założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", nauczał także malarstwa na przeznaczonych dla kobiet kursach im. Adriana Baranieckiego. W latach 1912-1914 pełnił funkcję rektora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Charakterystyczne dla prac Malczewskiego było emanujące z nich poczucie patriotyzmu, wszczepione mu przez ojca oraz zaczerpniętego z prac Artura Grottgera. Tematycznie łączył on ze sobą wątki folklorystyczne, narodowościowe, biblijne i mitologiczne, co nadawało jego obrazom głęboką symbolikę. Duży wpływ na artystę miała twórczość Juliusza Słowackiego, wielokrotnie powracają w jego pracach wątki zaczerpnięte z poematu Anhelli - Śmierć Ellenai (1883), Eloe z Ellenai (1908-1909) czy Eloe (1909). Ważną częścią jego twórczości są autoportrety, wśród których warto wymienić Autoportret z paletą (1892), Autoportret z muzą trzymającą berło i serce (1904) czy Autoportret w zbroi (1914). Często podejmował tematykę śmierci, śmierć przedstawiał poprzez symboliczne postacie, najczęściej pojawia się Thanatos, mitologiczny bóg śmierci. Tworzył także obrazy religijne - przykładami mogą być Zmartwychwstanie (1920) i Św. Agnieszka (1920-1921). Malczewski umarł w 1929 r. Został pochowany w Krypcie Zasłużonych na Skałce w Krakowie. ML Zdjęcie: Ignacy Krieger, Fotografia obrazu olejnego autorstwa Jacka Malczewskiego zatytułowanego, Autoportret na tle Wisły. Źródło: domena publiczna O ile nie jest to stwierdzone inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Muzeum Historii Polski. Charakterystyczne dla prac Malczewskiego było emanujące z nich poczucie patriotyzmu, wszczepione mu przez ojca oraz zaczerpniętego z prac Artura Grottgera. Tematycznie łączył on ze sobą wątki folklorystyczne, narodowościowe, biblijne i mitologiczne, co nadawało jego obrazom głęboką symbolikę. Duży wpływ na artystę miała twórczość Juliusza Słowackiego, wielokrotnie powracają w jego pracach wątki zaczerpnięte z poematu Anhelli - Śmierć Ellenai (1883), Eloe z Ellenai (1908-1909) czy Eloe (1909). Ważną częścią jego twórczości są autoportrety, wśród których warto wymienić Autoportret z paletą (1892), Autoportret z muzą trzymającą berło i serce (1904) czy Autoportret w zbroi (1914). Często podejmował tematykę śmierci, śmierć przedstawiał poprzez symboliczne postacie, najczęściej pojawia się Thanatos, mitologiczny bóg śmierci.

Tworzył także obrazy religijne - przykładami mogą być Zmartwychwstanie (1920) i Św. Agnieszka (1920-1921).

Malczewski umarł w 1929 r. Został pochowany w Krypcie Zasłużonych na Skałce w Krakowie.

ML
 
Zdjęcie: Ignacy Krieger, Fotografia obrazu olejnego autorstwa Jacka Malczewskiego zatytułowanego, Autoportret na tle Wisły. Źródło: domena publiczna



O ile nie jest to stwierdzone inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Muzeum Historii Polski.